Suomessa sosiaaliturva on asumisperusteinen eli sitä maksetaan Suomessa asuville.
Nyt Eu haluaa direktiivein muuttaa sosiaaliturvaa työssäkäyntiin perustuvaksi.
Niinpä muutoksia tulee kansanterveyslakiin,
erikoissairaanhoitolakiin, lapsilisälakiin ja yksityisen hoidon tuesta
annettuun lakiin. Jo nyt Suomessa on tänne töihin tulleita ihmisiä, jotka ovat
työttömiksi jäätyään siirtyneet nauttimaan sosiaaliturvaa! Syynä usein se, että
sosiaaliviranomaiset ja maahanmuuttoviranomaisten kädet on sidottu
tietosuoja-asioiden takia, eikä tietoja voi vaihtaa!
Ja tämä direktiivi
pitää olla täytännössä 25.12.2013
Että semmonen joululahja Eu:lta!
Tässä mun puheenvuoroni:
Arvoisa puhemies
Pääministeri Katainen
totesi 17.9. istunnossa, suora lainaus alkaa: " Esimerkiksi ulkomaalaisen
väestön tulo Suomeen keskipitkällä aikavälillä lisää talouskasvua ja sitä kautta
työpaikkoja" lainaus päättyy.
Tällä hallituksen
esityksellä toimeenpannaan EU:n yhdistelmälupadirektiivi, joka helpottaa
ulkomaisen työntekijän pääsyä myös suomalaisen aiemmin pelkästään
asumisperustaisen sosiaaliturvan piiriin.
On oletettavissa, että maassa lyhytaikaisesti
työskenteleville työntekijöille kuuluva oikeus asumisperusteisiin etuuksiin ja
terveyspalveluihin lisää Suomessa työskentelyn vetovoimaisuutta jossain määrin.
Esityksessä myös todetaan, että on perusteltua arvioida, että direktiivin
mukaisten oikeuksien piiriin tulevien määrä voi joidenkin vuosien aikavälillä
lisääntyä joillakin tuhansilla henkilöillä vuodessa. Tältä osin on huomioitava,
että myös mahdollisuudet ja motivaatio järjestelmän väärinkäytöksiin voivat
lisääntyä sosiaaliturvaan pääsyn helpottuessa.
Sosiaaliturva
Suomessa on ollut hyvinvointivaltiomme perusta ja kansalaisten turva.
Toivonkin, että meillä on mahdollisuus ylläpitää sosiaaliturvamme jatkossakin.
Se todellakin vaatii
sitä, että Suomeen töihin halajat ymmärtävät myös vastuunsa eikä heitä
houkuttele vain toimiva sosiaaliturva.
Arvoisa puhemies
Onkin erikoista, että
tässä hallituksen esityksessä myönnetään, että myös varsin vähäinen ja
lyhytaikainen työskentely voi avata pääsyn sosiaaliturvaan, mikä saattaa pitkällä
aikavälillä lisätä sellaisten maahantulijoiden määrää, joiden tavoitteena on
hyötyä Suomen korkeatasoisista sosiaalietuuksista ja -palveluista.
Ratkaisuksi tähän ongelmaan esitetään tarkkaa poikkihallinnosta seurantaa. Onko kuitenkaan realistisesti mahdollista, että tällaista seurantaa pystyttäisiin toteuttamaan?
Onko hallituksella
mitään konkreettisia toimenpiteitä, joiden avulla järjestelmämme väärinkäyttöä
pystyttäisiin estämään ja miten varmistetaan, että sosiaaliturvamme kestää nämä
paineet, jotka erityisesti lyhytaikaisista ulkomaalaisten työntekijöiden määrän
lisääntymisestä aiheutuvat?
Varsinkin kun
esityksessä todetaan, ettei varsinaista seurantajärjestelmää ole sen
tilastoimiseksi, kuinka pitkäksi ajaksi kolmannen maan kansalaiset keskimäärin
jäävät maahan. Väestötietojärjestelmän mukaan Suomessa asui vuoden 2012 lopussa
vakinaisesti 195 538 ulkomaan kansalaista.
Maahanmuuttovirasto
on vuosina 2011 ja 2012 myöntänyt muita kuin turvapaikkahakemukseen liittyviä
ensimmäisiä oleskelulupia 17 000—18 000 henkilölle vuodessa. Osa näistä
henkilöistä jää pysyvämmin hakeakseen jatko-oleskelulupaa ja aikanaan
mahdollisesti pysyvää lupaa ja Suomen kansalaisuutta.
Lisäksi esityksessä todetaan, että tilapäisillä ja
lyhytkestoisilla luvilla maassa oleskelevat henkilöt ovat tyypillisimmin
sellaisia, joiden pääsy asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin laajenee
direktiivin myötä verrattuna nykyiseen sääntelyyn.
Arvoisa puhemies
Direktiivin yhdenvertaisen kohtelun piiriin kuuluvat
oleskeluluvan haltijoiden lisäksi muutkin henkilöt, joille on myönnetty pääsy
jäsenvaltioon työntekoa varten. Kysymykseen tulevat siis viisumin tai
viisumivapauden nojalla maassa oleskelevat silloin, kun heidän maahantulonsa
tarkoitus on ollut työnteko. Jälleen huolestuttavaa on, että Viisumitilastoista
ei ole kuitenkaan mahdollista erottaa niitä tapauksia, joissa viisumi on
myönnetty työntekoa varten.
Vuonna 2012 TE-toimistot tekivät yhteensä 3 827 ensimmäisen
työntekijän oleskeluluvan osaratkaisua; eniten lupia haettiin puutarha- ja
maataloustyöhön, hitsaajaksi ja keittiöhenkilökunnaksi. Jatkoluparatkaisuja
tehtiin puolestaan 4 851 kappaletta. Tärkeimmät ammattialat olivat kuljetus ja
siivous.
Tähän liittyen on
pakko ottaa esille harmaa talous ja viitata kuljetusalaan, sillä
Suurin yksittäinen
viisumin nojalla työtä tekevien ryhmä on venäläiset kuljetusalan työntekijät,
joiden työnantajalla ei kuitenkaan tavallisesti ole toimipaikkaa Suomessa.
Heidän lukumääränsä olisi ulkoasiainministeriön arvion mukaan 5 000—6 000
henkilöä vuodessa.
Viisumivapaasti maahan tulevien osalta ongelmana on se, että
maahantulon edellytykset tutkitaan vain rajatarkastuksessa, eikä maahantulon
tarkoitus ole jälkikäteen yksinkertaisesti todettavissa samalla tavalla kuin
viisumin tai oleskeluluvan haltijoiden kohdalla.
Lisäksi osa viisumivapaussopimuksista sulkee pois työntekoa
varten tapahtuvan maahantulon. Rajavartiolaitos tilastoi ulkorajan ylitykset
kansalaisuuksittain lukumääräisesti, mutta maahantulon tarkoituksesta ei ole
saatavissa tilastoajoa.
Jos viisumivapaus EU:n ja Venäjän välillä toteutuu,
tilannetta on yhdenvertaisen kohtelun toteuttamisesta siihen mennessä saatujen
kokemusten valossa arvioitava uudelleen.sitä olisi syytä arvioida jo nyt
valiokunnissa.
Arvoisa puhemies
Joten tässä
esityksessä on todellakin vakavasti otettavia ja selvitettäviä asioita.
Jaan edustaja
Myllykosken toiveen siitä,mettä tämä esitys käsitellään valiokunnissa
erityisellä tarkkuudella!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti