Ensi vuonna suomalaisten olohuoneisiin astuu kaksi suurta
elefanttia EU-direktiivien siivittäminä. Ne vaikuttavat meidän kaikkien sosiaaliturvaan
ja -palveluiden laajuuteen. Toinen on potilasdirektiivin mahdollistama rajat
ylittävä terveydenhuolto, jossa potilas saa hakea vapaasti terveyspalveluja
toisesta EU- ja ETA-valtiosta.
Toinen on EU:n yhdistelmälupadirektiivi, jolla laajennetaan
merkittävästi suomalaisen sosiaaliturvan saannin mahdollisuuksia. Tällä
hetkellä Suomen sosiaalietuudet ovat asumisperusteisia. Nyt EU:n Komissio
vaatii, että sosiaalietuudet pitää saada myös työperusteisesti, vaikka asuisi
esimerkiksi Virossa. Direktiivillä kun halutaan turvata kolmansista maista
tuleville työntekijöille jäsenvaltioiden kansalaisten kanssa yhdenvertainen
kohtelu mm. työelämän, koulutuksen ja sosiaaliturvan alueilla.
Direktiivi edellyttää muutoksia kymmeneen Suomessa jo
voimassa olevaan lakiin: ulkomaalaislakiin, ulkomaalaisrekisteristä annettuun
lakiin, aravarajoituslakiin, vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen
korkotuesta annettuun lakiin, kansanterveyslakiin, erikoissairaanhoitolakiin,
lapsilisälakiin sekä lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annettuun
lakiin.
Käytännössä lakimuutos avaa suomalaisen sosiaaliturvan
kaikille EU-kansalaisille sekä lisäksi EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta Suomeen
töihin saapuville. Lisäksi viisumin perusteella tai viisumivapaasti täällä työskentelevät
pääsevät uutena ryhmänä sosiaaliturvan piiriin. Tarkoituksena on, että
tulevaisuudessa myös viisumilla työskentelevät kausityöntekijät, vaikkapa
marjanpoimijat, pääsevät Suomessa sosiaaliturvan piiriin.
Eduskunnassa syntyi lakiesityksen lähetekeskustelussa
puoluerajat ylittävä huoli siitä, että muutos voi lisätä sosiaaliturvan
väärinkäytön mahdollisuutta. Jopa hallitus on esityksessään myöntänyt, että
riski väärinkäytösten kasvamiseen on. Niiden estämiseksi ehdotetaan tarkkaa
poikkihallinnollista seurantaa. Ei kuitenkaan ole seurantajärjestelmää esim.
siitä, kuinka pitkäksi ajaksi keskimäärin kolmannen maan kansalaiset jäävät
Suomeen.
Suomessa suuri osa sosiaalietuuksista ja -palveluista on
maksuihin perustumattomia ja palveluita rahoitetaan verovaroin. Lyhytaikaisesti
maassa työskennellyt ulkomaalainen ei siis ole vielä juurikaan osallistunut
järjestelmän rahoitukseen, mutta hänelle voi yhdenvertaisen kohtelun myötä
syntyä nopeasti oikeus etuuksiin ja palveluihin.
Asumisperusteinen sosiaaliturva Suomessa on ollut
hyvinvointivaltiomme perusta ja kansalaisten turva. Hyvinvointivaltiomme
rakenteet murenevat jo ilman EU:sta tulevia uusia direktiivejäkin, sillä niin
kunnat kuin valtiokin elävät nyt velanotolla. Ensi vuoden lopussa valtion velan
osuus kasvaa jo noin 100 miljardiin euroon.
Komissio haluaa yhdistelmädirektiivin voimaan jo 25.12.2013.
Hyvää joulua Suomi! Toivoo EU-komissio!
Kolumni julkaistu Itä-Hämeessä 18.10.2013.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti