Opettajilla oli myös kirjoittamaton oikeus harrastaa
henkistä nujerrusta, jossa karttakeppi näytteli jälleen tärkeää osaa. Meillä
pidettiin ala-asteella maantiedon tunnilla ”karttapartiota”, jossa opettaja
valitsi luokan eteen ”vapaaehtoisia”
näyttämään karttakepillä paikkoja kartalta ja kertomaan niistä
ulkomuistista. Muistan edelleen hyvin sen vatsakivun, joka edelsi maantiedon
tunteja. Äitini opettaja pyysi häntä näyttämään
Vuokatti-nimisen paikan kartalta. Jännitys kivisti vatsassa ja ulos suusta
pääsi Vuokatin sijaan Voikatti. Tähän harmittomaan virheeseen opettaja tarttui
kommentoimalla: ”Voikatti, kas kun ei margariinikatti!” Ja nauroi yllyttäen
oppilaatkin nauramaan. Häpeäntunne poltti merkin pienen tytön sieluun. Äitini täyttää
70-vuotta 15.5.2013 eikä ole unohtanut tuota häpeän tunnetta. Vieläkään.
Onneksi on aina ollut opettajia, jotka ovat saaneet oppilaansa
innostumaan opiskelusta ja ihailemaan opettajaa. Ja mikä tärkeintä: jatkamaan
opettajien tärkeää ammattikuntaa. Nykyisellään opettajien työssä on kuitenkin tasapainoteltava
monenlaisten vaatimusten verkossa. Vaatimuksia sanelevat oppilaat ja heidän
vanhempansa, esimiehet, lainsäätäjät kuin myös muut yhteiskunnan viranomaiset.
Opettajien ja perheiden välinen yhteys hoidetaan
reissuvihkon tai sähköpostin välityksellä. Henkilökohtainen kontakti on muisto
vain. Nyky-yhteiskunnan hektinen tahti on osasyy siihen, että työrauha
kouluissa ei ole enää itsestäänselvyys.
Vanhemmat potevat usein huonoa omaatuntoa, ettei aikaa jälkikasvulle ole
tarpeeksi. Päiväkodin tai koulun henkilökunta on yhä useammin vanhempien, lasten
ja nuorten pahanolon kohteena. Syyt ovat syvällä yhteiskunnassa, eikä niitä ole
helppo korjata. Ei varsinkaan tässä taloustilanteessa, jossa hallitus sysää
kuntien hoidettavaksi yhä enemmän sosiaali- ja terveysalan palveluita, joista
valtion pitäisi kantaa vastuu.
Lapsille ja nuorille ei pystytä tarjoamaan mm. psykologin,
neurologin tai muun ammattiauttajan apua silloin kun tarve ja hätä on suurin. Erityisen
tuen tai tehostetun opetuksen tarvitsevien määrä nousee hälyttävästi.
Yhteiskunta ei pysty tähän avunhuutoon vastaamaan. Vastuu jääkin näin ollen usein
opettajalle. Opetustyön lisäksi eteen tulee nykyisin myös vaaratilanteita,
joista on selvittävä niin, ettei kukaan loukkaannu. Luokassa 30-senttisen
leipäveitsen kanssa uhkaavasti käyttäytyvä teini saa opettajan varmasti miettimään,
voiko tämä olla edes totta?
Tällaisia tilanteita varten ollaan säätämässä lakia, jolla
mm. opettajille ja rehtorille annettaisiin toimivaltuus ottaa haltuun
vaarallisia esineitä tai aineita. Lakimuutoksella pyritään myös parantamaan
toimintatapoja koulujen ja oppilaitosten työrauhan parantamiseksi. Rehtoreiden
ja opettajien lisäksi opetustoimintaan osallistuvat myös koulunkäyntiavustajat.
Heidät aiotaan kuitenkin jättää lakimuutoksessa ulkopuolelle. Tutkimuksen
mukaan joka kolmas koulunkäyntiavustaja oli kokenut työssään potkimista,
lyömistä, sylkemistä, läpsimistä, raapimista, nimittelyä, valehtelua ja
haukkumista. Olen tehnyt tästä asiasta jo kaksi kirjallista kysymystä ministerille,
jotta myös koulunkäyntiavustajat huomioitaisiin tulevan lain säätämisessä.
Karttakeppi on vaihtunut laserosoittimeen. Joka näkyy, muttei
kuulu. Nykyään kun mikään ei enää tunnu miltään, ”kicksejä” haetaan yhä
kauempaa.
Usein alku maailman
parantamiseksi löytyy läheltä. Hymy ja halaaminen ovat ilmaisia keinoja torjua pahaa
mieltä. Kliseistä? Myönnetään. Mutta suosittelen, sillä menetelmä toimii!
Kolumni julkaistu Itä-Häme -lehdessä 15.5.2013.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti