Energiamarkkinavirasto kyllä valvoo sähköyhtiöiden hintoja ja
niiden on lain mukaan pysyttävä kohtuullisina. Mutta mikä on kohtuullista?
Nähtävissä on, että siirtohinnat tulevat vieläkin kasvamaan, sillä kevään
kehysriihessä hallitus päätti nostaa sähköveroa. Lisäksi valmisteilla on uusi
energiamarkkinalaki, jolla kyllä parannetaan sähkön toimitusvarmuutta, mikä on
hyvä asia, mutta samalla siitä aiheutuu maakuntien sähköyhtiöille 2,5 – 4
miljardin kustannukset parille seuraavalle vuosikymmenelle maakaapeloinnin
vuoksi. Nämä kustannukset tulevat asiakkaiden maksettaviksi, joten siirtohinta
nousee edelleen tulevaisuudessa varsinkin maaseudulla.
Sähkö on jokaiselle suomalaiselle elintärkeää - emme voi
valita, käytämmekö sitä vai emme. Siksi monille pienituloisille juuri sähkön
hinnan jatkuva kasvu aiheuttaa merkittäviä talousvaikeuksia. Pahimmin
sähköveron kaltaisten tasaverojen korottaminen tuntuu nimenomaan
pienituloisilla. Sosiaaliset energiatariffit eivät myöskään ole
hallitusohjelman mukaisia, eli vähävaraisille ei energiaa voida myydä eri
maksutariffeilla kuin keski- tai hyvätuloisille. Mitenköhän hallitus aikoo
huolehtia, ettei sähkön siirtohinta kasva kohtuuttomasti ja aja pienituloisia
mittaviin talousvaikeuksiin ja kuntien sosiaalihuollon asiakkaiksi? Tästä
teemasta tullaan keskustelemaan vielä - uskoisin, että kiivaastikin
Annoin aiheesta perjantaina myös haastattelun Almamedialle,
joka kirjoittaa asiasta maakuntalehtiin. Toimittaja kertoi saavansa ministeri
Vapaavuorelta tänään vastakommentit.. Hyvä, että asia kiinnostaa myös lehdistöä
ja kansalaisille tarjotaan tietoa asiasta. Perussuomalaiset eivät olisi
korottaneet sähköveroa.
Kilpailulaki tuo muutoksia isoille kaupoille
Viikon muita asioita oli esimerkiksi tiistaina ensimmäisessä
käsittelyssä ollut kilpailulaki, joka koskee erityisesti S- ja K-ryhmän
päivittäistavarakauppoja. Eduskunta hyväksyi lain, joka asettaa tiukempia
säädöksiä merkittävän markkina-aseman omaavalle päivittäistavarakaupalle.
Lakiuudistus on herättänyt paljon keskustelua sekä puolesta että vastaan ja oli
hyvä, että valiokunta oli kuullut laajasti asiantuntijoita ja päässyt
yksimieliseen mietintöön. On kuitenkin ehdottoman tärkeää, että lain
vaikutuksia seurataan todella tarkasti, kun sen seurauksista on esitetty
toisistaan hyvin paljonkin poikkeavia näkemyksiä. Kauppaketjut itse ovat
pelotelleen suomalaisten tuottajien aseman heikentymisellä ja ruoan hinnan
nousemisella. Näistä kumpikaan ei saa tapahtua!!
Toin omassa puheenvuorossani myös esiin, että vahva
markkina-asema joillain toimijoilla voi olla myös yhteiskunnallisesti hyödyllinen
asia. Nämä vahvan markkina-aseman omaavat kauppaketjut pystyvät nimittäin
investoimaan ja tuottamaan palveluita myös syrjäseuduille, minne pienemmillä
toimijoilla on suurempi kynnys lähteä onneansa kokeilemaan. Esimerkiksi
Hollolassa S-ryhmä rakensi kirkonkylälle uuden, entistä suuremman
päivittäistavarakaupan, joka toi kylälle kyllä ihan uutta vireyttä. Seuraavaa
kauppaa saakin sitten etsiä kilometrikaupalla. Toisaalta ruoka ei saa kallistua
eikä pienviljelijöiden asemaa vaarantaa. Mikäli kauppaketjut nostavat ruoan
hintaa, tuottajien pussiin siitä tuskin on hyvää valumassa.
Toin puheessani esille myös muita paikallisia asioita, sillä
samaisena päivänä uutisoitiin Hesarissa Suomen sääntöviidakosta, joka joissain
tapauksissa voi rajoittaa esimerkiksi teollisuuden yritysten investointeja.
Näiden sääntöviidakoiden lait ja asetukset erityisesti ympäristöasioissa
saattavat Hollolassa yritykset investointeineen huomattavasti vaikeampaan
asemaan kuin muualla Suomessa sijaitsevat yritykset, jotka eivät sijaitse
pohjavesialueella. Meillä Hollolassa sijainti pohjavesialuepatterin päällä on
siis sekä siunaus että kallis vitsaus.
Painavaa asiaa eduskunnan edessä
Perjantaina Kepa ry eli globaalien kehityskysymysten
asiantuntijajärjestö järjesti Eduskuntatalon edustalla Painavaa asiaa
–massaglobbaustapahtuman. Kepa on aktiivisesti lähestynyt kansanedustajia
tapahtuman tiimoilta ja kävin itsekin kuulemassa heidän mietteitään. Olin
mukana myös kun tapahtuma viimeksi järjestettiin keväällä 2011. Totesin, että
varmasti kaikki olemme sitä mieltä, että kehitysmaita pitää auttaa. Suuri
kysymys onkin se, mihin maksetut tukirahat sinne matkan varrella valuvat.
Kehitysapurahan päätyminen kohteeseen vaatii aitoa valvontaa.
Veroparatiisien hyvinvointi puhuttaa myös niin
kehitysyhteistyössä kuin kotimaankin politiikissa. Veroparatiisit ovat tällä
hetkellä aktiivisen keskustelun piirissä myös EU:ssa, jossa arvellaan että aggressiivisen verosuunnittelun
tuloksena vuosittain 1000 miljardia euroa valuu veroparatiiseihin. Se on
2000 euroa per EU:n asukas. Jokainen voi kysyä, mitä tuolla rahalla saataisiin
aikaan? Harmaan talouden ja veronkierron estämiseksi vallitsee konsensus
niin Suomessa kuin EU:ssakin. Nyt tarvittaisiin nopeasti myös konkreettisia
toimia veroparatiisien kukoistamisen lopettamiseksi. Pankkiunioniin
kommenttina, että valvonta olisi perussuomalaisille ookoo, mutta jos sen
jälkeen automaattisesti seuraa yhteisiin sääntöihin sekä yhteisiin vastuisiin,
emme voi sitä kannattaa. Sitä ennen voi asiantuntijoiden mukaan käydä Nordean
sivuilta poimimassa tiedon, kuinka perustaa säätiö paratiisisaarille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti