Istuntovapaan aikana kansanedustaja voi kuitenkin tehdä
erilaisia valtiopäivätoimia ja itse jätin viikon aikana kaksi kirjallista
kysymystä. Toinen on jo pitkään mielessä ollut kysymys siitä, miten hallitus
aikoo lisätä korruption ja harmaan talouden tutkimisen resursseja muiden
Pohjoismaiden tasolle ja kehittää viranomaisyhteistyötä sekä
valvontamekanismeja näiden asioiden hyväksi. Sillä vaikka kansainvälisten
tilastojen mukaan Suomessa esiintyy korruptiota erittäin vähän, on sitä
tutkijoiden mukaan kuitenkin olemassa.
Asiantuntijoiden mukaan meiltä puuttuu riittävät
valvontamekanismit korruption ja harmaan talouden havaitsemiseksi eikä
korruptiota osata esimerkiksi kunnissa tunnistaa tai siitä ilmoittaa. Tehokkaimmin
suomalaista korruptiota on tuntunut viime aikoina valvovan ainoastaan media.
Korruption tutkimisen ja paljastamisen resurssit ovatkin Suomessa muihin
Pohjoismaihin verrattuna hyvin vähäiset.
Korruption parissa täysipäiväisesti työskentelee Suomen
keskusrikospoliisissa ilmeisesti ainoastaan kaksi henkilöä, joiden vastuulla on
varsinaisen tutkinnan lisäksi myös muiden viranomaistahojen koulutus. Myös
verohallinnossa Suomen resurssit ovat ainakin veroparatiisien tutkinnassa
muihin pohjoismaihin verrattuna äärimmäisen vähäiset. Ruotsissa veroparatiisien
kimpussa työskentelee 200 henkilöä, Tanskassa 100, Norjassa 80 ja Suomessa vain
10–20 henkilöä. Olisikohan näille asioille aika tehdä jotain jos hallitus aikoo
saavuttaa yhden kautensa kärkitavoitteista, nimittäin harmaan talouden
kitkemisen?
Toinen kirjallinen kysymykseni koski EU:n
potilasdirektiiviä, jonka toimeenpanoa Suomessa parhaillaan valmistellaan. Direktiivin
pääasiallinen sisältö on, että potilas voi hakeutua hoitoon mihin tahansa
EU-alueella ja on aina oikeutettu sosiaalivakuutusjärjestelmästä samaan
korvaukseen kuin jos hoito olisi annettu kotimaassa. Potilasdirektiivi on hyvä
esimerkki EU-sääntelystä, jolla on merkittäviä välillisiä vaikutuksia
kotimaiseen järjestelmäämme. Tuntuu vain, että hallitus on sulkenut silmänsä
sen vaikutuksilta ja pitää direktiiviä pimennossa esimerkiksi kunnilta, sillä
sitä ei ole otettu avoimesti mukaan käynnissä olevaan SOTE-uudistukseen.
Asiantuntijoiden mukaan direktiivi tulee kuitenkin merkittävästi
muuttamaan voimassaolevia järjestelmiämme ja lisäämään kustannuksia. Kaikesta
tästä on kuitenkin vielä hyvin vähän faktatietoa saatavilla. Toivottavasti
ministeri pystyy vastauksessaan kertomaan miten hallitus on potilaiden
liikkuvuuteen tai mahdollisesti kasvaviin hoitojonoihin varautunut sekä miten
se varmistaa, että kunnat selviytyvät taloudellisesti direktiivin tuomista
muutoksista.
Hyvää pääsiäistä kaikille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti