Perjantaiaamu eduskunnassa alkoi kello 7
ylimääräisellä suuren valiokunnan kokouksella, jossa kuultavana oli
valtiovarainministeri Urpilainen ennen kun hän matkusti ylimääräiseen
euroryhmän kokoukseen Kyproksen tukipaketista. Urpilainen lähti euroryhmän kokoukseen
melko vaillinaisin tiedoin, kuten hän kyselytunnilla totesi. Kyproksen
pankeille tehtävä rahanpesuselvitys ei ole valmistunut eikä faktaa ole edes
siitä, minkälaisella summalla Kyprosta pitäisi tukea. Alkuperäinen pyyntö on
ollut 17 miljardia ja suhteessa hakevan maan bruttokansantuotteeseen se on
suurin koskaan myönnetyistä. Kyproksen bkt on n. 17 mrd €.
Koska puheenvuoron saaminen suullisella kyselytunnilla
tuntuu olevan hankalaa –ellei mahdotonta- päätin tehdä Kyproksen
tukipaketista ja pankeille tehtävästä rahanpesuselvityksestä myös kirjallisen
kysymyksen ministerille. Koska asiantuntijoiden mukaan Kyproksen
bruttokansantuotteesta lähes 25 % muodostuu pankkitoiminnasta ja 15 % siihen
liittyvistä palveluista, vaatii tuon sektorin perkaaminen todella syvälliset
tutkimukset – jos lähes 40 % Kyproksen bkt:stä liittyy pankkialaan, jossa
epäillään olevan rahanpesua. Epäselvyyttä on ollut siitä, milloin tuo tutkimus
valmistuu. Viime viikolla Brysselissä kuulimme, että siihen voi mennä jopa kuukausia,
mutta Taloussanomat uutisoi keskiviikkona, että selvitys valmistuisi jo
maaliskuun loppuun mennessä. Herää kysymys, millainen suhaus saatiin kahdessa
viikossa aikaan?
Kirjallisessa kysymyksessäni tiedustelin hallitukselta, mikä
on tuo ulkopuolinen taho, joka tekee selvityksen Kyproksen pankkien
rahanpesuepäilyistä, kauanko selvityksen valmistuminen kestää, kuinka
perusteellinen tutkimus tehdään ja aikooko Suomen hallitus tyytyä pintapuolisen
tutkimuksen tuloksiin? Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että euroryhmä runttaa
päätöstä Kyproksen tukipaketista kasaan joka tapauksessa ennen tuon selvityksen
valmistumista.
Neuvottelut rahoituskehyksistä jatkuu
Toinen tämän viikon merkittävä EU-uutinen oli, että
jäsenmaiden keskenään sopima ehdotus EU:n monivuotisiksi rahoituskehyksiksi
hylättiin EU-parlamentissa – hylkäys oli tosin odotettu, vaikka siitä ei
julkisuudessa paljoa ole puhetta ollutkaan. Parlamentilla on nyt ensimmäistä
kertaa Lissabonin sopimuksen myötä päätösvalta asiassa komission ja jäsenmaiden
lisäksi. Luonnollisesti se haluaa valtaansa myös käyttää. Parlamentti on
jo pitkään korostanut olevansa eri mieltä komission ja jäsenmaiden aikeista
supistaa EU-budjettia.
Nyt parlamentti hyväksyi kehyksen kokonaissumman, mutta
vaatii lisäneuvotteluja esimerkiksi koskien maksamattomia laskuja ja kehyksien
tarkistuslauseketta. Parlamentti vaatii, että vuosien 2012 ja 2013
maksamattomat laskut maksetaan rahoituskehyksen ulkopuolelta ennen uuden
kehyskauden alkua. Maksamattomat laskut ovat alibudjetoinnin seurauksena
kasautuneet ja useilta hankkeilta kuten esimerkiksi ERASMUS
opiskelijavaihto-ohjelmalta on loppunut rahat kesken hankekauden. Vuodelta 2012
maksamattomia laskuja on 16,2 miljardin euron edestä.
EU vaatii jäsenmailtaan
tiukkaa talouskuria ja julkisen velan määrää tarkkaillaan mukamas hyvinkin
tarkasti. Samaan aikaan EU itse toimii kuin kriisimaa eli elää yli varojensa ja
velkaantuu koko ajan lisää.
Parlamentti vaatii kehyksiin myös joustavuutta, jolla
käytännössä tarkoitetaan sitä, että kehykset voitaisiin kauden puolivälissä
avata uudelleen ja rahaa voitaisiin lisätä, mikäli taloustilanne antaa myöten.
Vaikka varoja ei tuolloin lisättäisikään, niin ainakin niitä voitaisiin
siirrellä eri alueilta niille, jotka vaativat lisärahoitusta. Suomelle kehysten
avaaminen tarkoittaisi todennäköisesti lisämaksuja tai joidenkin tukien
menetyksiä. Erityisen merkityksellistä tässä puolivälissä avaamisessa on
se, että sitä ennen käydään uudet Europarlamenttivaalit, joten meillä
suomalaisilla on vielä mahdollisuus vaikuttaa, ketkä ovat ne mepit, jotka
kukkaron nyörejä pyörittää.
Parlamentti on ihan oikeassa siinä, kun se vaatii unionilta
tarkempaa taloudenpitoa ja maksamatta jääneiden sitoumusten maksamista.
Näidenhän pitäisi olla ihan perusasioita. EU:ssa niin ei kuitenkaan näytä
olevan, vaan taloudenpito on selvästi löyhempää kuin monissa jäsenmaissa.
Ihmetyttää tosiaan, miten suomalaisetkin ovat valmiita hyväksymään sen, ettei
EU ole 18 vuoteen saanut puhtaita papereita tilintarkastuksessa? Mitä jos
Suomen valtiokaan ei saisi, vaan joka vuosi viisi miljardia käytettäisiin
johonkin, mitä ei ihan täysin pystytä selvittämään, olisiko sekin
hyväksyttävää? Tuskinpa.
EU:n rahahuolet eivät hoidu sillä, että lisää rahaa vedetään
nettomaksajamaiden selkänahasta. Myös parlamentin itsensä pitäisi olla valmis
tiukempaan linjaan ja valvotumpaan rahankäyttöön.
Näiden asioiden lisäksi olen iltaisin opiskellut
Metsästäjä-tutkintoa. Siinä sitä on tullut uutta asiaa sisäistettäväksi.
Viikonloppu meneekin sitten Perussuomalaisessa seminaarissa
ja kokouksissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti