Hallituksen rakennemuutokset eivät sisältäneet vielä
juurikaan konkreettisia esityksiä, vaan lähinnä suunnitelmia, jotka viedään
vielä syksyn aikana ministeriöihin valmisteluun. Silti hallitus kovaan ääneen
vaati oppositiolta konkretiaa omiin puheenvuoroihin. Perussuomalaiset ovat
esittäneet oman vaihtoehtonsa kestävyysvajeen umpeen kuromiseksi ja Suomen
kilpailukyvyn parantamiseksi jo keväällä kehysten käsittelyn yhteydessä ja
tulemme jälleen tänä syksynä esittämään myös oman vaihtoehtobudjetin ensi
vuodelle.
Yksi hallituksen rakennepoliittisen ohjelman puhuttavimmista
muutoksista on muutos kotihoidontukeen. Keskiviikkoisen keskustelun lisäksi myös
syyskauden ensimmäinen kyselytunti torstaina käytettiin aiheen käsittelyyn.
Jälleen jäin yrityksestä huolimatta ilman puheenvuoroa.
Hallituksen kaavailemalla muutoksella kohdennetaan nykyinen
kotihoidontuki puoliksi molemmille vanhemmille. Jos toinen vanhemmista ei
hänelle kohdennettua vapaata pidä, perhe menettää sen. Muutosta on perusteltu muun
muassa tasa-arvon lisäämisellä. Tähän mennessä kumpikin vanhemmista on
yhtälailla voinut jäädä kotiin, mikäli perhe niin päättää.
Todellisuudessa kyseessä on kuitenkin ainoastaan leikkaus. Kotihoidontuen
puolittaminen tasa-arvon lisäämisperusteena on todella ontuva. Esimerkiksi sosiaali-
ja terveysministeriön sivuilla olevan Euroopan tasa-arvoinstituutin kesäkuussa
julkaiseman tiedon mukaan Suomi oli työelämäkysymyksissä Euroopan tasa-arvoisin
maa. Työtä sen eteen on tietysti edelleen tehtävä, mutta ei kotihoidontuen
puolittaminen ratkaise mitään. Uudistus ei tule parantamaan naisten asemaa
työmarkkinoilla.
Toinen peruste uudistukselle on luonnollisesti säästöt ja
suuremmat verotulot valtiolle. Tilastokeskuksen mukaan kokoaikaisen
kuukausipalkkaisen miehen ansio yksityisellä sektorilla on noin 850 euroa
kuukaudessa suurempi kuin naisilla. Kotihoidontuen puolittamisella hallitus
haluaa ohjata isät kotiin ja pienempituloiset äidit komennetaan töihin. Miten
ihmeessä tällä yhtälöllä saataisiin enemmän verotuloja?
Ja mikäli isät eivät kotiin jää ja naiset todella saataisiin
aikaisemmin töihin, tarvittaisiin huomattavasti lisää päivähoitopaikkoja. Yksi
päivähoitopaikka maksaa lähes 2 kertaa enemmän kuin se, että lasta
hoidettaisiin kotona. Siirtääkö valtio siis vain kustannuksia jo nyt
ylikuormitetuille kunnille? Useissa kunnissa päiväkodeissa on kosteusvauroita
ja korjausinvestointeihin on tässä taloustilanteessa vaikea löytää varoja.
Uusi malli ei myöskään suosi yrittäjäperheitä ja ratkaisematta
on myös yksinhuoltajien ja esimerkiksi isovanhempien asema uudistuksen jälkeen.
Lisäksi vaarana on naisten jääminen kotihoidontuen jälkeen
muun sosiaaliturvan kuten työttömyyskorvauksien ja toimeentulotuen varaan,
sillä paluu työmarkkinoille ei helpotu. Työmarkkinoille palaavien naisten
työmahdollisuuksia tulisi muilla keinoin edistää, jotta voisimme todella puhua
tasa-arvosta ja sen parantumisesta. Viime aikoina on keskusteltu paljon
joustavasta hoitorahasta ja olisikin kestävämpää kehittää edelleen näitä
jouston ja osa-aikatyön mahdollisuuksia työelämässä.
Päättääkö hallitus jatkossa sen, kuka perheessä leivän
hankkii ja kuka sen pöytään kattaa? Herää kysymys, ohjaako tämän hallituksen
päätöksentekoa ainoastaan raha? Mihin on unohtunut pieni ihminen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti