Valitettavasti eduskunnan suuri
valiokunta hyväksyi tänään 7.3.2014 äänin 16-9 Suomen kannan neuvotteluihin, jotka
koskevat yhteistä pankkien kriisinratkaisumekanismia (SRM), yhteistä
kriisinratkaisurahastoa (SRF) sekä pankkien suoraa pääomittamista Euroopan
vakausmekanismi EVM:n kautta. Nämä liittyvät EU:n pankkiunioniin, josta Urpilainen
neuvottelee ensiviikon alussa Ecofin-kokouksessa.
Perussuomalaiset ja keskusta jättivät vastaesityksensä,
joiden mukaan Suomen ei tule hyväksyä ehdotetun kaltaista pankkien
kriisinratkaisujärjestelyä.
Rahasto on tarkoitus perustaa siihen osallistuvien maiden
valtiosopimuksella ja asiasta on tarkoitus päättää samanaikaisesti
kriisinratkaisumekanismia koskevan asetuksen kanssa. Pankkien suora
pääomittaminen Euroopan vakausmekanismi EVM:n kautta on käsittelyssä euroryhmän
kokouksessa.
Edellä mainittuihin asioihin sisältyy paljon avoimia
kysymyksiä ja suomalaisten kannalta taloudellisten riskien määrä kasvaa. Euroalueen yhteinen kriisinratkaisumekanismi
on tarkoitus perustaa 10 vuoden kuluessa siten, että pankeilta peritään
kansallisella tasolla maksuja, jotka vähitellen yhdistetään euromaiden
yhteiseksi 55 miljardin euron pelastusrahastoksi.
PS ei voi hyväksyä kriisinratkaisu- ja talletussuojarahaston
yhteisvastuullisuutta.
On ookoo, jos yhteisen kriisinratkaisumekanismi toteutetaan
kansallisten kriisinratkaisumekanismien ja -rahastojen verkostona, mutta niitä ei pidä yhdistää! Jokaisella
EU-maalla pitää olla oma pankkikriisien ratkaisumekanismi. Emme hyväksy myöskään
vaatimusta, että Suomen rahastojen olisi annettava tarvittaessa lainaa muiden
EU-maiden vastaaville rahastoille. Tämäkin on yhteisvastuullisuutta, jos mikä.
Näiden kansallisten mekanismien minimitasosta tulee päättää
EU-tasolla. Kriisinratkaisurahaston koko 55 miljardia on aivan liian pieni
summa verrattuna euroalueen pankkisektorin kokoon, joka on noin 34 000
miljardia euroa. On päivänselvää, että jos pankkikriisi iskee, ei rahaston koko
riitä. Kun rahaston varat loppuvat,
seuraavaksi käytetään hyvin todennäköisesti Euroopan vakausmekanismin
rahoitusta. Siinä tapauksessa maksumiehinä ovat jälleen veronmaksajat. Siis ne
jotka veroa maksavat…
Olennainen kysymys on sijoittajavastuuta koskevien sääntöjen
pysyvyys. Jos niitä muutetaan siten, että valtion vastuut merkittävästi
kasvavat, sopimusosapuolella pyritään saamaan oikeus jäädyttää tai irtisanoa
sopimus. Tämä ei paljon lämmitä. Sillä määräenemmistö voi päättää, että jos sijoittajan
vastuu on liian tiukka ja että jos se uhkaa rahoitusmarkkinoiden vakautta, niin
tällöin voitaisi sijoittajan vastuuta löysentää. Joten jos samaan aikaan kansalliset
kriisinratkaisurahastot on jo yhdistetty ja Suomi haluaisi irtisanoa sopimuksen,
niin Suomessa kerätyt kansallisen rahaston varat jäävät sille tiellensä, muiden
käytettäviksi… Eli käytännössä sopimuksesta ei juuri ulospääsyä ole.
Ja näsäviisaasti voisi todeta, että onko montaakaan Eu-sopimusta, jota ei olisi epäsuoraan tai välillisin keinoin jälkikäteen muutettu...?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti