Nyt käsittelyssä ollut hallituksen esitys koski talous- ja rahaliiton vakaudesta, yhteensovittamisesta sekä ohjauksesta ja hallinnasta tehdyn sopimuksen hyväksymistä. Selkeämmin ja yksinkertaisemmin sanottuna, sopimuksella pyritään sääntelemään euromaiden kansallisia talouksia ja luovutetaan Suomenkin budjettivaltaa Euroopan unionille.
Tämä on todellinen ja vakava uhka suomalaisten itsenäiselle
päätösvallalle. Nyt olisi vielä viimeinen hetki herätä huomaamaan, että Suomen
itsenäistä päätösvaltaa viedään nyt Brysselin yön pimeyteen. Vaikuttaa
nimittäin siltä, että ainakin huippukokousten suuret päätökset tehdään siellä
nimenomaan yön pimeinä tunteina, kuten myös tällä viikolla aiemmin yhteiseurooppalaisesta
pankkivalvonnasta tehty sopimus.
On syytä todeta, että Suomen ei ole pakko tätä sopimusta
ratifioida. Sopimus tulee voimaan, mikäli kaksitoista euroalueeseen kuuluvaa
osapuolta on tammikuun 2013 alkuun mennessä tallettanut ratifioimiskirjansa.Huomionarvoinen seikka on myös se, että peruutusvaihdetta ei ole. Tätä sopimusta ei voida irtisanoa.
Ennen eilistä käsittelyä eduskunnan täysistunnossa, on tätä
esitystä käsitelty muun muassa valtiovarainvaliokunnassa. Valiokunnan
kannanotossa todettiin, ettei tämä sopimus ratkaise akuuttia talous- ja
velkakriisiä. Lisäksi valiokunta korosti, että finanssipoliittiset tavoitteet
eivät ole tällä hetkellä Suomen kannalta ongelmallisia. Miksi siis Suomen
pitäisi tämä sopimus ratifioida? Sopimuksen ratifiointi pitää kohdistaa
nimenomaan niihin kriisimaihin, joilla niitä ongelmia on. Suomi ei vielä ole
kriisimaa. Me emme siis tarvitse EU:ta tai komissiota vahvistamaan markkinoiden
luottamusta siihen, että maamme harjoittaa vastuullista talouspolitiikkaa.
Talouskuria tulee vahvistaa erityisesti kriisimaiden
kohdalla. Se on selvä. Muun muassa Kreikalle annettiin tiukkoja ehtoja
sopeutusohjelmansa rahoittamiseksi ja tukipakettien saamiseksi. Käytäntö on
kuitenkin jo osoittanut, että kun ehdot eivät täyty, niin muutetaan ehtoja,
jotta tukipaketit voidaan silti maksaa.
Kohti yhä syvempää
integraatiota?
EU:ssa kehitetäänkin uusia sopimuksia toinen toisensa perään. Kun voimassa olevien sopimusten raja-arvot paukkuvat, niin tehdään uusia mieleisemmillä kriteereillä. Perinteiden mukaan siis tämäkään sopimus ei todellakaan tule jäämään viimeiseksi.
EU:n keskiössä ei uskalleta, vai pitäisikö sanoa, ettei
kehdata myöntää, että nyt olisi viimein aika nostaa kädet ylös ja todeta, että
tämä valittu tie ei toimi. Näin ei kuitenkaan tehdä, koska Euroopan unionin
poliittisten kasvojen menettämistä pelätään. Mutta tällä pelolla on jo niin
suuri hinta, että suomalaisilla ei siihen yksinkertaisesti ole varaa.
Tämä sopimus talousunionin vahvistamisesta on valtiosopimus,
joten se on joko hyväksyttävä tai hylättävä. Asiasta äänestetään eduskunnassa
tänään iltapäivällä.
Nyt olisi aika aloittaa laaja-alainen kansalaiskeskustelu
euroalueen integraatiosta ja ennen kaikkea siitä, miten syvälle olemme valmiit
integraatiossa menemään. Kansalaiskeskustelun lopuksi olisi syytä järjestää
neuvoa-antava kansanäänestys, sillä vuoden 94 EU-jäsenyysäänestyksessä ei
todellakaan annettu mandaattia laaja-alaisen talouspoliittisen vallan siirtoon
EU:lle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti