Keskiviikkona käytiin kuitenkin keskustelu julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2015–2018. Päätökset joista keskusteltiin olivat siis Kataisen ja Urpilaisen hallituksen keväällä tekemiä kehyspäätöksiä. Väistämättäkin herää kysymys, että mitä näistä päätöksistä ja linjauksista on enää ensi viikolla minihallitusneuvotteluiden jälkeen jäljellä? Sillä samaan aikaan kun hallituksen selonteko kehyksistä on kiertänyt eduskunnan valiokunnissa, on lehtien palstoilta saanut lukea milloin kenenkin mielipiteitä siitä, mitä kehyspäätöksiä tai hallituksen rakennepoliittisen ohjelman linjauksia pitäisi minihallitusneuvotteluissa repiä auki.
Nuorisotakuu
ei toteudu jos perustoiminnoista leikataan
Yhtenä
irtiottona päähallituspuolue kokoomus ilmoitti, että se haluaa passittaa
oppivelvollisuusiän nostamisen 17 vuoteen uuteen valmisteluun, koska arvioitu
15 miljoonaa ei uudistuksen toteuttamiseen tule riittämään. Samaan
aikaan ministeri Kiuru vakuuttaa, että se tulee riittämään, kunhan
opetusmateriaalia kierrätetään. Kuntaliiton asiantuntijat kuitenkin
arvioivat oppivelvollisuusiän noston hinnaksi 100 miljoonaa euroa, jos
kyse tosiaan on kuntia velvoittavasta toiminnasta, jossa myös oppimateriaalit
ja oppilaskuljetukset joudutaan hoitamaan. Olisi mielenkiintoista tietää,
millaisen kasan tavaraa ja mitä opetusministeriö on suunnitellut
kierrättävänsä, jos aikoo tuon käpin kuroa umpeen?? Kuntaliitto katsookin
tiedotteessaan, että oppimateriaalikustannuksia ei voida laskea sen varaan,
että niitä kierrätettäisiin. Oppivelvollisuusikää ei ole mitään järkeä
nostaa, koska tämänhetkisiäkään velvoitteita kunnollisen perusopetuksen
suhteen ei pystytä hoitamaan.
Koulutus
on nimittäin jälleen tässä kehyspäätöksessä joutunut hallituksen
leikkauslistalle: perusopetuksen laadun parantamiseen kohdistettuja
valtionavustuksia vähennetään 57 miljoonaa euroa. Lisäksi koulunkäyntiavustajat
luetaan osittain osaksi opettaja-oppilassuhdetta valtion rahoituksen
perusteissa. Käytännössä ryhmäkokoja siis kasvatetaan.
Perussuomalaiset
tarjoavat jälleen vaihtoehdon hallituksen politiikalle. Omassa vaihtoehdossamme
panostaisimme mm. koulutukseen vuosittain 55 miljoonaa euroa lisää. Tukisimme
ammattikorkeakouluja ja panostaisimme perusopetuksen ryhmäkokojen
pienentämiseen. Lisäksi tekisimme panostuksia oppisopimuskoulutukseen.
Viime
viikolla valtiovarainvaliokunnan julkisessa kuulemisessa nuorisotakuun
toteutumisesta useampi asiantuntija otti esille sen, että tuntuu toimijoiden
mielestä erittäin ristiriitaiselta kun erilaisiin hankkeisiin nuorisotakuun
tiimoilta myönnetään kyllä rahaa, mutta samalla perusasioista leikataan.
Parasta nuorisotyöttömyyden ja syrjäytymisen ennaltaehkäisyä on panostaa
nuoriin jo peruskoulusta lähtien. Tähän pienemmät ryhmäkoot ja toimiva
oppilashuolto ovat ensisijaisia tekijöitä. Nuorisotakuu ei ole asiantuntijoiden
mukaan toteutunut toivotulla tavalla eikä se tule koskaan toteutumaan niin
kauan kun koulutuksen perustoiminnoista leikataan.
Nuorisotakuun
myötä noin 70 % sitä koskevasta ikäluokasta on päässyt koulutuksen tai työn
piiriin. Toimijoiden mukaan he ovat kuitenkin niitä nuoria, jotka olisivat
selviytyneet muutenkin. Se jäljelle jäävä 30 % on nuorisotakuun varsinainen
kohde, mutta juuri heihin toimenpiteet eivät ole tehonneet. Ratkaisuksi
tarjotaan ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä ja peruspalveluista huolehtimista.
Myös nuorten mielenterveyspalvelut ovat huonolla tolalla, sillä edelleen 1000
nuorta jää vuosittain työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveysongelmien vuoksi.
Nuorisotakuun
ei pitäisi olla vain tulipalojen sammuttelua, vaan se pitäisi rakentaa
toimivaksi kokonaisuudeksi peruspalvelujen päälle. Perusopetuksen on edelleen
oltava laadukasta ja lukioverkon on ulotuttava kaikkialle Suomeen. Nuorille
tulee tarjota tukea ja turvallisia aikuisia jo alaluokilta lähtien: liian
isossa ryhmässä on vaarana, että joku jää aina yksin.
Lapsiperheet
ja eläkeläiset leikkauslistan kärjessä – käsittämätöntä
Kuntien
peruspalvelut ovat erityisesti pienituloisille ja eläkeläisille elintärkeitä.
Kunnilta on leikattu läpi koko vaalikauden ja tärkeimmät rakenteelliset
uudistukset eli kunta- ja sote-uudistus ovat edelleen kesken. Peruspalvelut
olisi kuitenkin kaikissa tilanteissa turvattava, vaikka myllerrystä kuntien
palveluiden rahoitukseen ja järjestämiseen olisikin tulossa.
Myös
lapsilisät lisättiin tässä kehyspäätöksessä leikkauslistalle. Tätä arvovalintaa
on vaikea ymmärtää. Vaikeaa se tuntuu olevan monelle muullekin, sillä koko
kevään on julkisuudessa kuulunut hallituspuolueiden edustajien ääniä ja jopa
nykyisen valtiovarainministerin ääniä siitä, että tämä päätös tulisi purkaa.
Kuka tätä vielä kannattaa?
Tässä
kehyspäätöksessä hallitus iskee jälleen eläkeläisten kukkaroihin
leikkaamalla indeksejä. Samaan aikaan yhä enemmän pitäisi pystyä ostamaan
palveluita kotiin kun kunta ei niitä enää tarjoa. Yhtälö on monelle
pienituloiselle eläkeläiselle täysin mahdoton. Monen on jo mietittävä, ostaako
lääkkeitä, ruokaa vai maksaako vuokran tai sähkölaskun. Olenkin saanut paljon
palautetta siitä, että markkasummat ovat muuttuneet euroiksi, jopa yli
kuusinkertaistuneet, mutta tulot pysyneet ennallaan.
Moni
kysyy myös, että mihin suomalaisten veroeurot menevät? Se on hyvä kysymys! Olen
tehnyt lukuisia kirjallisia kysymyksiä liittyen mm. sosiaalietuuksien
maksamiseen ns. sosiaaliturvaturismiin. Sosiaali- ja terveysministeriön
tällä viikolla julkaiseman selvityksen mukaan sosiaaliturvaturismista ei
selvittäjien mukaan ole näyttöä?! Kuitenkin asiantuntijoilta tuntuu puuttuvan
tilastointitietoja, koska niitä ei vain ole saatavissa. Esimerkiksi kasvavista tulkkikustannuksista kysyin kirjallisessa kysymyksessä ja silloinen
valtiovarainministeri Urpilainenkin myönsi vastauksessaan mm. ... "Euromääräisiä
tulkkauskustannuksia ministeriöittäin ei näin ollen ole mahdollista antaa"
ja että "Tarkkoja arvioita kustannusten ja tulkkausten määrän
kehittymisestä on mahdoton antaa...". Joten jotta voitaisiin oikeasti
arvioida asioita, pitää niistä olla myös tilastotietoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti