Itse koen, että valtiopäivätoimien tekeminen on yksi osa
kansanedustajan työtäni. Useimmat kirjallisten kysymysten aiheet nousevat
huolestuneista yhteydenotoista tai löytämästäni merkittävästä epäkohdasta.
Kysymyksen tekeminen vaatii myös tiedonhakua, joten prosessissa oppii usein
uusia asioita myös jo tekovaiheessa. Kansanedustajalle kirjallinen kysymys on
myös tapa saada lisätietoa asiasta, joka mahdollisesti ministeriössä on
meneillään. Ennen kaikkea mielestäni on tärkeää nostaa esille erilaisia asioita
ja ihmisten huolenaiheita.
Läpi syksyn minua on mietityttänyt tulkkikustannukset ja
niiden kasvava määrä valtionhallinnossa. Mielenkiintoni nousi entisestään, kun
en onnistunut kyselyistä huolimatta saamaan ministeriöistä lukuja eri
hallinnonalojen tulkkikustannuksista. Esimerkiksi poliisissa tiedän niiden
olevan miljoonien luokkaa. Tein aiheesta jo ennen joulua yhden kirjallisen
kysymyksen, johon sain vastaukseksi valtiovarainministeriltä: ”Euromääräisiä
tulkkauskustannuksia ei ole ministeriöittäin mahdollista antaa, sillä ne
katetaan ministeriöissä, valtion virastoissa ja laitoksissa
toimintamenomäärärahoista.”
Vastaus poikikin uuden kysymyksen, jonka jätin tällä
viikolla. Edelleen peräänkuulutan sitä, että onko hallituksen mielestä todellakin
tarpeetonta selvittää ja eritellä näin isoja ja koko ajan kasvavia kustannuseriä?
Mikäli kustannuksia voitaisiin tarkemmin määritellä ja hallinnoida,
pystyttäisiin niistä mahdollisesti hakemaan myös säästöjä. Tuntuu edelleen
kummalliselta ettei minkäänlaisia lukuja pystytä antamaan.
Jätin tällä viikolla myös toisen kysymyksen, joka koski
yhdistelmälupadirektiiviä ja suomalaisten suuryritysten toimintaa.
Alkuviikollahan uutisoitiin Finnwatchin tutkimuksesta, josta selvisi, että liikevaihdoltaan
20 suurimmalla suomalaisyrityksellä olisi jopa yli 200 tytäryhtiötä veroparatiiseissa
ja kaikilla suomalaisyrityksillä yhteensä yli 400. Verosuunnittelu on laillista
toimintaa, mutta verohallinto on arvioinut, että suuryritysten harjoittamana
tällainen verosuunnittelu vie Suomessa vuosittain noin 320 miljoonan
euron verotulot. Tuntuu hieman kierolta toiminnalta.
Tämän myötä mietin myös, että yritykset saattavat houkutella
työntekijöitä Suomeen uuden juuri voimaan tulleen yhdistelmälupadirektiivin
mahdollistamien sosiaalietuuksien myötä. Sehän tarjoaa nykyään yhdenvertaisen
oikeuden Suomen sosiaaliturvaan kaikille ulkomaalaisille työntekijöille. Syksyllä
eduskunnassa direktiivin toimeenpanoa käsitellyssä hallituksen esityksessä
todettiin, että myös varsin vähäinen ja lyhytaikainen työskentely voi avata
pääsyn sosiaaliturvaan, mikä saattaa pitkällä aikavälillä lisätä sellaisten
maahantulijoiden määrää, joiden tavoitteena on hyötyä Suomen korkeatasoisista
sosiaalietuuksista ja -palveluista.
Sosiaaliturvan väärinkäytöksiä pyritään hallituksen mukaan
estämään tarkalla poikkihallinnollisella seurannalla. Kysymyksessäni
tiedustelin, onko seurannassa otettu huomioon, että yksilöiden lisäksi myös
suomalaiset suuryritykset voivat hyväksikäyttää yhdistelmälupadirektiivin
avaamia mahdollisuuksia omassa työllistämispolitiikassaan? Tekevätkö yritykset esimerkiksi
määräaikaisia työsopimuksia tai kytkevät ulkomaalaisia työntekijöitä
pätkätöihin, joita jatketaan sopivin tauoin? Ja näiden taukojen aikana
työntekijät ovat työttöminä työnhakijoina suomalaisen sosiaaliturvan piirissä.
Samaan aikaan aggressiivisen verosuunnittelun kautta yritys ei välttämättä edes
maksa kaikkia verojansa Suomeen…
Eduskunnan istuntotauko jatkuu vielä helmikuun alkuun asti.
Suuri valiokunta kuitenkin kokoontuu myös tammikuun aikana – EU:ssa kun ei
tammikuussa taukoilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti