Maanpuolustuskurssilla myös meille siviilihenkilöille
pyritään antamaan kokonaisnäkemys ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta
myös silloin, kun kriisi on päällä. Ja tuota tietoahan riittää,
asiantuntijaluennot ovat antoisia ja olemme tehneet useita vierailuja
yksiköihin, joiden vastuulla nämä asiat pääasiassa ovat, kuten esimerkiksi
pelastuslaitos ja poliisi. Vierailimme myös YLE:ssä ja MTV3:lla, sillä
kriisitilanteessa tiedonvälityksen rooli on erityisen merkittävä.
Maanpuolustuskurssi vie viikosta aina neljä päivää ja
perjantaisin ehtii eduskuntaan ja suuren valiokunnan kokoukseen. Näiden
viikkojen aikana suuressa valiokunnassa on ollut esillä muun muassa
pankkiunioniin liittyvä kriisinratkaisumekanismi, EU:n budjetti ja tuleva
talouskehitys.
Perjantaisin olen pystynyt jättämään eduskunnassa
kirjallisia kysymyksiä. Viime viikolla jätin hallitukselle vastattavaksi
kysymyksen valtionhallinnon tulkkikustannuksista. Tulkkauspalveluiden määrä ja
niiden kustannukset ovat useilla valtion hallinnonaloilla merkittävän suuria.
Sisäasiainministeriössä tulkkauspalveluihin käytetään vuosittain noin 3,6
miljoonaa euroa. Kustannukset syntyvät poliisin, rajavartiolaitoksen ja
maahanmuuttohallinnon käyttämistä tulkkipalveluista. Poliisin osuus kuluista on
suurin ja tänä vuonna on arvioitu, että poliisin määrärahoista 2,2 miljoonaa
euroa menee tulkkauksen järjestämiseen.
Kaikilta hallinnonaloilta en ole kuitenkaan selvittelyistä
huolimatta saanut yhtä tarkkoja lukuja ja tietoja kustannusten jakautumisesta
kuin tuolta sisäministeriöstä, joten kirjallisessa kysymyksessäni halusin
tiedustella sitä, kuinka paljon euromääräisesti valtionhallinnossa on
ministeriöittäin tulkkikustannuksia vuositasolla? Lisäksi kysyin, miten EU:n
tulkkausdirektiivin aiheuttamaan eri hallinnonalojen yhä nouseviin
tulkkikustannuksiin on varauduttu, sillä useat asiantuntijat ovat arvioineet
niiden merkittävästi myös tulevaisuudessa kasvavan.
Tällä viikolla on jonkin verran uutisoitu aiheesta, josta
aikaisemmin olenkin jo kirjoittanut, eli EU:n yhdistelmälupadirektiivin
voimaantulosta, joka mahdollistaa Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvan myös
EU:n ulkopuolelta saapuville työntekijöille. Jos sosiaaliturvaa halutaan
kohdistaa erityisesti työn tekemisen edellytyksiin, olisi ehdottomasti
pohdittava mitkä Suomen sosiaaliturvaetuudet linkittyvät nimenomaan
työllisyyteen.
Esimerkkinä vaikkapa lapsilisäetuus, johon tämä direktiivi
oikeuttaa jopa EU:n ulkopuolelta töihin tulevat. Lapsilisähän tarkoittaa
lapsiperheille maksettavaa etuutta ja tulonsiirron muotoa, jolla kompensoidaan
lapsen huollosta aiheutuvia kustannuksia. Nyt kuitenkin ulkomailla Suomen
työllisyysmarkkinoita mainostetaan mm. lapsilisä-houkuttimella. On aiheellista
kysyä, mikä taho selvittää ulkomailta tulevan työntekijän vanhemmuuden ja
lapsen välisen oikeellisuuden. Houkutus tuoda väärillä papereilla mukanaan
useampi lapsi on myös taloudellinen kysymys, sillä lapsilisän määrähän kasvaa
lapsiluvun mukaan. Määrään vaikuttavat ne lapset, joista on oikeus saada
lapsilisää ja korotukset voidaan laskea vain silloin, kun kaikki lapsilisät
myönnetään samalle henkilölle.
Viikonloppuna Päijät-Hämeen perusnaiset kokoontuvat
syyskokoukseensa ja maanantaina jatkuukin sitten jälleen maanpuolustuskurssi..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti